Implementeer de juiste tools om snel en effectief te innoveren
Organisaties veranderen steeds vaker en sneller. En dat is maar goed ook, want de snelheid en flexibiliteit waarmee organisaties zich kunnen aanpassen aan de alsmaar veranderende omgeving zijn bepalend voor hun verdere groei. Dit vraagt van medewerkers dat zij meebewegen en hier slagvaardig mee om gaan. Hoe maakt je dit concreet binnen je eigen werkzaamheden? Hoe kun je innovatiever gaan werken?
In de training Innovatie Tools & Technieken leren we professionals werken met praktische tools en de laatste academische inzichten op het gebied van innovatie om concreet vanuit de eigen rol aan de slag te gaan. Je gaat aan de slag met tools en technieken om zelf innovatieprojecten op te zetten en/of uit te voeren, of bij te dragen aan bestaande veranderingstrajecten. Tijdens de training wordt er ingespeeld op persoonlijke uitdagingen en ervaringen van deelnemers zodat het direct toegepast kan worden.
De training gaat in op innovatievaardigheden zoals nieuwe ideeën genereren, experimenten opzetten en een duidelijk stappenplan maken om een innovatieproject goed uit te voeren. Je leert concrete tools en technieken toepassen zoals design thinking, lean startup, innovation metrics, ideation en prototyping binnen je eigen context. Hierdoor leer je begrijpen hoe innovatie (in je organisatie) werkt en hoe je hier op een effectieve manier aan kunt bijdragen.
Je begrijpt hoe innovatie werkt en hoe je innovatie in jouw rol het beste kunt inzetten.
Je kunt hindernissen die innovatie tegenhouden herkennen en weet deze met de juiste tools en technieken aan te pakken.
Je hebt je innovatievaardigheden versterkt rondom brainstorming, team effectiviteit en een innovatieproject klein laten beginnen en groot laten eindigen.
Je beschikt over de vaardigheden om valkuilen en succesfactoren van co-creatie te herkennen en aan te pakken.
Voor wie
Deze training is voor professionals die meer te maken krijgen met innovatie en op zoek zijn naar manieren dit meer een onderdeel te maken van hun rol. De training heeft als doel om deelnemers te leren hoe innovatie werkt en hoe ze er zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan. Na afloop van de training ontvangen deelnemers een certificaat van Erasmus Universiteit Rotterdam en hebben zij een actieplan opgesteld zodat ze de volgende dag direct innovatiever kunnen werken.
Deelnemers hebben nog weinig tot geen ervaring met innovatieprojecten en bekleden o.a. de volgende functies: leidinggevenden, projectmanagers en projectmedewerkers, verander managers, projectleiders, managers en afdelingshoofden.
Programme overzicht
Training “Innovatietools en -technieken” in een oogopslag
Wij bieden de training ‘Innovatietools en -technieken’ aan in het Erasmus Centre for Entrepreneurship Campus. De volgende 2-daagse training vindt plaats op:
Blok 1: Bewustwording, wat betekent innovatie voor jou en jouw functie?
Een innovatieproces of -project begint met wat er precies met innovatie wordt bedoeld en wat dat betekent voor jou en de organisatie. Wat zijn in jouw rol klanten met wie je te maken hebt? Dit blok gaat in op hoe innovatie werkt, wat soorten klanten (intern/extern) er zijn, welke problemen hebben zij en hoe deze op te lossen zijn door:
De eerste stappen van een innovatieproces te begrijpen (hoe werkt innovatie?);
Verschillende hulpmiddelen te gebruiken om jezelf in te leven in de klant;
Erachter te komen wat het werkelijke probleem is van een klant door een goede probleemstelling te definiëren;
Een idee-generatieproces op te zetten en te doorlopen om tot eerste mogelijke oplossingen voor het probleem van de klant te komen.
Blok 2: Van idee naar concrete innovatie, maak het tastbaar.
Hoe zet je een idee om naar een oplossing die geïmplementeerd kan worden? Wat is de waarde die je daarmee gaat leveren en hoe maak je het idee tastbaar?
Leer het Value Proposition Canvas te gebruiken om je idee te koppelen aan de waarde die je wil leveren aan de klant en de wenselijkheid te testen;
Ervaar het snelle prototyping proces en ontwikkelen een eigen prototype;
Leer hoe je aannames kunt valideren door (kleine) experimenten uit te voeren.
Blok 3: Neem mensen mee in je idee door te pitchen en maak er een propositie van
De eerste twee blokken waren vooral gericht op wenselijkheid, in dit blok wordt er gericht op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Hoe breng je een idee op de markt of de organisatie:
Leer hoe je de tool Business Model Canvas kunt inzetten om een idee en prototype om te zetten naar een zakelijke propositie die je kunt pitchen;
Overtuig mensen van de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van je idee;
Een idee wordt pas een innovatie als je anderen weet te enthousiasmeren. Leer hoe je verschillende pitches kunt maken en geven voor verschillende stakeholders.
Blok 4: Maak een eigen innovatie actieplan en draag bij aan de innovatie cultuur
De weg van idee naar innovatie is geen rechte lijn, een road map zorgt ervoor dat je de stip op de horizon hebt en houdt tijdens de route en je bewust wordt van de middelen die je al hebt en mogelijke barrières om aan te pakken.
Ontwerp stappen om innovatie naar een hoger niveau (binnen de organisatie) te brengen door een persoonlijke innovatie road map te creëren;
Identificeer barrières en hoe je die kunt aanpakken;
Wordt bewust van wat en wie je nodig hebt en hoe je dat/die kunt aanspreken;
Maak tastbaar hoe je vanuit jouw rol de cultuur in de organisatie kunt beïnvloeden om innovatiever te gaan werken.
Heeft u een training nodig voor uw team?
Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor een in-company training te bespreken.
In dit programma brengt Erasmus Centre for Entrepreneurship professionals van verschillende organisaties samen om het maximale uit leren met en van elkaar te halen. Dit leren wordt gestimuleerd door de nieuwste praktische inzichten uit het onderzoek naar innovatie en ondernemerschap van wereldklasse, uitgevoerd door professoren van de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Wij combineren dit met praktische ervaring van toonaangevende innovatieprofessionals van grote bedrijven binnen ons netwerk en startups in onze community.
Prof. Dr. Justin Jansen
Professor Corporate Entrepreneurship
Dr. Ferdinand Jaspers
Programme Director
En meer
Ons team bestaat uit meer dan 25 academische trainers en onderzoekers gericht op ondernemerschap.
"Erasmus Centre for Entrepreneurship heeft ons geholpen om snel nieuwe zakelijke kansen voor Eneco te testen en te ontwikkelen"
About Erasmus Centre for Entrepreneurship
The leading centre for entrepreneurship in Europe
Deel van de Erasmus University Rotterdam
Wij maken gebruik van de kennis en het netwerk van de Erasmus Universiteit Rotterdam, een universiteit die meer dan 100 jaar geleden door ondernemers is opgericht. Met meer dan 25 onderzoekers en 4 hoogleraren in ondernemerschap zit het in het DNA van onze universiteit. Wij bieden deelnemers een diploma.
Academische excellentie en praktische ervaring
We passen praktische inzichten toe van onderzoek en praktijken van wereldklasse op het gebied van innovatie en ondernemerschap van toonaangevende innovatieprofessionals. Deze combinatie resulteert in het vermogen van deelnemers om impact te maken in de organisatie.
Leren door de reflectie van doen
Ervaring met leren staat centraal in al onze programma’s. Deelnemers leren door op een interactieve manier aan hun eigen en andere deelnemerscases van verschillende organisaties/sectoren/landen te werken.
Erasmus Centre for Entrepreneurship is het toonaangevende centrum voor ondernemerschap in Europa.
We bieden een uniek platform dat varieert van wetenschappelijke inzichten over (bedrijfs) ondernemerschap en nieuwe kansen, startup campussen voor ambitieuze ondernemers, tot spannende executive programma’s voor toonaangevende innovatie-excellentie binnen gevestigde organisaties.
Wij hebben een campus voor ondernemerschap van 10.000 m2 ontwikkeld, met meer dan 100 startups en scale-ups, waardoor de leeromgeving wordt gecreëerd om mensen te onderwijzen, te trainen en te ontwikkelen om uit te blinken in innovatie.
Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de grootste academische onderzoeksgroep in Europa met meer dan 25 onderzoekers en 4 professoren op het gebied van ondernemerschap.
Het limiet aantal deelnemers is 15 omdat we op zoek zijn naar een hoog interactieve leeromgeving.
Bij minder dan 8 aanmeldingen wordt de training verplaatst naar de eerstvolgende beschikbare trainingsdatum. Deelnemers die zich hebben aangemeld worden hier uiterlijk twee weken voordat de training start over geïnformeerd.