‘Balans en gelijkheid zijn de sleutelwoorden voor meer vrouwen aan de top’
In 2007 startte ondernemers Anouk Roohé en Judith Huisman het bedrijf Meetingselect: het online platform voor het boeken van vergaderlocaties en congreshotels over de hele wereld. Het bleek een gat in de markt: inmiddels is Meetingselect haar startup fase ontgroeid en wordt het bedrijf gezien als leverancier van één van ’s werelds grootste booking platforms waarmee bedrijven al hun externe meetings & events direct online kunnen boeken, beheren en betalen, waar ook ter wereld. Meetingplanners, zoals assistentes, secretaresses, managers en event managers kunnen via Meetingselect.com een keuze maken uit meer dan 245.000 congreshotels en unieke vergader- en eventlocaties in meer dan 100 landen.
Aan de basis van de snelle groei van de afgelopen jaren staat een omslag in de strategie van het bedrijf, zo vertelt één van de oprichtsters. Anouk: ‘Drie jaar geleden zijn we gestart met het effectiever aansturen van onze afdelingen op basis van data gedreven keuzes. Hierdoor kunnen we precies zien waar we staan op ieder gewenst moment; hoe de afdelingen opereren, wat de marge is per type klant, waar de kansen liggen en welke markten passen bij ons als type bedrijf.’ De waardevolle data die verzameld wordt rapporteert het bedrijf voor zowel zichzelf als haar klanten, waardoor ze haar toegevoegde waarde aan klanten en prospects kan aantonen. ‘Luisteren naar de behoefte van de klant en daarop meebewegen is ons motto. Dit zorgt ervoor dat klanten heel lang bij ons blijven, ze zijn superblij met ons boekingsplatform.’
Risico nemen en innoveren
Het uitbreiden van het team tot een verdubbeling in twee jaar tijd zorgt ervoor dat Meetingselect sneller haar visie kan waarmaken en er meer resources aanwezig zijn. Tegelijkertijd is de directie uitgebreid met een Algemeen Directeur en CTO waarmee aanvullende expertise in huis is gehaald. Een risico voor Anouk en Judith, maar hierdoor krijgen de onderneemsters meer ruimte om het bedrijf strategisch te leiden, te innoveren en minder in de operatie werkzaam te zijn. ‘Precies wat we leuk vinden’, aldus Judith.
Groei op de lange termijn
Dat deze strategie een goede zet is geweest, blijkt wel uit het feit dat Meetingselect voor de derde keer gekwalificeerd is voor de Top 250 Groeibedrijven. De snelle groei maakt onderdeel uit van een meerjarenplan, zo vertelt Anouk: ‘We hebben altijd hoge ambities gesteld aan onszelf en het team. Dit betekent wel dat je ook de resources moet inzetten om deze targets te behalen. Dit is één van de redenen van de groei in ons personeel. Wij hebben nog veel meer plannen waarmee we ook nog harder kunnen scalen, alleen is er op dit moment nog niet voldoende groeikapitaal aanwezig om al deze plannen te realiseren.’.
Het vasthouden van de groeispirit valt of staat met het juiste personeel. Judith: ‘Het personeel dat nu bij ons komt, weet dat wij in een scale-up fase zitten en kiezen bewust voor de dynamiek. We werken agile binnen Meetingselect en hebben project teams waarin alle afdelingen per project vertegenwoordigd zijn. Hierdoor is iedere afdeling op de hoogte van het doel van nieuwe projecten, wijzigingen of initiatieven en wordt door alle betrokkenen organisatie-breed meegedacht.’ Medewerkers van Meetingselect krijgen de mogelijkheid om hun eigen functieomschrijving op te stellen en te presenteren aan het MT. Hierdoor zijn al veel nieuwe functies ontstaan waar de oprichtsters zelf nog nooit aan hadden gedacht, van Quality Manager tot een InfoSecurity Team Manager.
Meer vrouwelijke ondernemers
Anouk & Judith zijn één van de weinigen vrouwelijke oprichters binnen de lijst van 250 snelst groeiende bedrijven in Nederland. De vrouwen zouden graag meer vrouwen in de top van bedrijven zien. ‘We zien onszelf niet als diehard feministen, maar zien ook wel dat vrouwen niet op gelijke voet behandeld worden. Uitspraken die gedaan worden door vrouwen dat vrouwen lui zijn omdat zij parttime willen werken, kunnen wat ons betreft niet door de beugel. Wij zijn zelf ondernemer en tegelijkertijd ook beiden moeder van jonge kinderen die de juiste aandacht dienen te krijgen. Nu hebben we het geluk dat we een flexibele echtgenoot thuis hebben. Wij zijn van mening dat het van belang is dat er een goede verdeling thuis moet zijn. En ja, als die verdeling financieel niet gelijk is, dan is de rekensom snel in ieder gezinshuishouden gemaakt. Dit is een belangrijke randvoorwaarde die in veel gesprekken vergeten wordt.’
Anouk en Judith streven daarom voor een gelijke beloning van mannen en vrouwen. ‘Stel je voor dat vrouwen bij wijze van spreken 20% meer betaald krijgen dan alle mannen – zie het als compensatie voor de ongelijkheid over de afgelopen jaren – dan zal je zien dat er van nature een switch zal plaatsvinden en meer vrouwen voor hun carrière gaan met als gevolg dat mannen ook een dag(deel) thuis willen zijn voor het gezin. Balans en gelijkheid zijn de sleutelwoorden voor meer vrouwen aan de top.’
Groeiambities
Meetingselect heeft grote plannen voor de toekomst, de BHAG (een Big Hairy Audacious Goal, red.) van Meetingselect is: The Global Meeting Management Platform to book all-sized meetings real-time worldwide. Zoals Staatsecretaris Mona Keizer eerder zei, “For every global challenge, there is a Dutch solution”. Een gave uitspraak en echt iets waar we trots op mogen zijn, de Nederlandse ondernemersmentaliteit.
De ondernemers hopen dan ook samen ervoor te kunnen zorgen dat deze spirit Nederlands kan blijven. ‘Dat betekent: banken die mee willen bouwen met ondernemers én een economisch klimaat waarin de Nederlandse investeringsmarkt bedrijven weet te waarderen op factoren én potentie zoals de Amerikanen doen, zodat er meer Unicorns en Zebra’s met een Nederlands DNA kunnen grazen in ons prachtige landschap.’